AI Agents in Marketing
Iedereen in marketing heeft inmiddels wel ervaring met AI via ChatGPT, Claude of Midjourney. De opkomst van Generative AI, en specifiek Large Language Models, heeft geleid tot een explosie aan nieuwe tools en mogelijkheden om teksten, afbeeldingen en video’s te genereren en te optimaliseren met gebruik van taal.
Naast Generative AI, dit zijn modellen die nieuwe data kunnen genereren op basis van de trainingsdata, wordt ook gesproken over Discriminative AI. Onder Discriminative AI vallen de modellen die gericht zijn op het herkennen van zogenaamde grenzen tussen objecten en categorieën op basis van data. Bekende toepassingen hiervan zijn herkennen van objecten, classificaties en sentimentanalyse.
Binnen marketing wordt steeds meer gebruik gemaakt van zowel generative als discriminative AI om content te ontwikkelen, doelgroepen samen te stellen, analyses te vereenvoudigen en campagnes te personaliseren en te optimaliseren.
Maar hoewel deze toepassingen al grote voordelen hebben, konden ze nog niet veel taken volledig overnmen. En juist hier komt nu steeds meer verandering in.
Hoe je AI Agents in marketing kunt inzetten om zelfstandig taken op te pakken
Met gebruik van AI agents kun je volledige taken laten uitvoeren door AI. AI agents zijn als het ware kleine softwareprogramma’s die zelfstandig te werk gaan om informatie te verzamelen, te analyseren en acties uit te voeren.
Je kunt AI agents zien als een laag bovenop de AI-modellen. Ze geven input aan de modellen, observeren acties, analyseren de uitkomsten en kunnen deze doorgeven aan jou als gebruiker of aan een andere AI agent.
Een deel van de werkzaamheden die je voorheen zelf uitvoerde, kun je nu laten uitvoeren door een AI agent.
Complexe taken oppakken met Multi-Agent Systems
Voor een effectieve inzet van AI agents is het belangrijk dat ze beperkt zijn tot een specifieke taak of een kleine set van taken. Maar AI- agents kunnen wel met elkaar samenwerken. Om deze samenwerking goed te laten functioneren moet deze wel goed ingericht worden. Deze systemen waarin meerdere agents met elkaar samenwerken worden Multi-Agent Systems (MAS) of Multi AI-Agent Systems genoemd. Met deze multi-agent systems kun je complexere taken laten oppakken en agents laten samenwerken om bepaalde doelen te bereiken.

Waar je op moet letten bij het ontwerpen van Multi-Agent Systems
Bij het ontwerpen van Multi-Agent Systems is het ten eerste belangrijk om heel duidelijk voor ogen te hebben wat het einddoel van het systeem is en welke stappen ervoor nodig zijn om dat einddoel te bereiken.
Vervolgens moet je nadenken welke agents ervoor nodig zijn om alle stappen te realiseren en wat de rol van elke agent is. Elke agent moet een duidelijk gedefinieerde rol, taken en doel hebben binnen het systeem. Ook is het belangrijk om in kaart te brengen of bepaalde taken na elkaar of gelijk met elkaar uitgevoerd moeten worden en welke agents taken mogen overdragen naar andere agents.
Een Multi-Agent System kan gezien worden als een virtueel team. Stel je bent van plan om een onderzoek te doen en op basis daarvan een artikel te schrijven, dan zou je een Multi-Agent System kunnen ontwerpen met daarin een manager, een onderzoeker, een analist, een copywriter en een tegenlezer die checkt op kwaliteit.
De toepassingen voor het inzetten van Multi-Agent Systems zijn eindeloos. Je kunt agents niet alleen informatie laten opzoeken, analyseren en nieuwe content laten genereren, maar je kunt ze ook laten samenwerken met andere tools binnen je organisatie om bijvoorbeeld klantenservicevragen volledig af te handelen of om verkoopprocessen te optimaliseren.
Test onze AI agents
Door AI agents in te zetten voor routinewerk en multi-agent systemen voor complexere taken, kun je als markteer processen verder optimaliseren en kosten reduceren. Het ontwerpen van een goed werkend Multi-Agent Systeem vereist wel de nodige aandacht, maar als het eenmaal staat zijn de voordelen groot omdat agents efficiënt en schaalbaar zijn.
Wil je zelf AI agents inzetten en ben je benieuwd hoe ze werken?
Test dan hier onze demo AI agents.
Deelnemers krijgen toegang tot onze AI in marketing use case lijst en we houden je (indien gewenst) op de hoogte van nieuwe use cases en praktische tips.