Aandachtspunten bij het selecteren van een Marketing Automation Platform

Er zijn veel verschillende marketing automation platforms. Deze blog biedt een overzicht van de belangrijkste overwegingen bij het selecteren van marketing automation platform.

Het gebruik van marketing automation tooling is voor veel bedrijven een belangrijke factor geworden voor het efficiënt opzetten en optimaliseren van marketingcampagnes.

Met Marketing Automation maak je marketing schaalbaar. Je kunt campagnes en processen automatiseren en data inzetten om content te af te stemmen op de behoefte van verschillende klantgroepen.

Er zijn heel veel verschillende marketing automation platforms. Daarom is het belangrijk om goed op een rij te zetten waarom een nieuw platform nodig is en wat de belangrijkste functionaliteiten zijn. Deze blog biedt een overzicht van de belangrijkste overwegingen bij het selecteren van marketing automation platform.

Bedrijfsdoelen en Strategie

Voordat je op zoek gaat naar marketing automation tooling, is het essentieel om helder in kaart te brengen wat de specifieke doelen en strategische behoeften van jouw organisatie zijn.

Een goede afstemming van toolkeuze op de bedrijfsdoelen is belangrijk, zodat voor iedereen duidelijk is waar het platform aan moet bijdragen en er ook genoeg resources worden vrijgemaakt voor een goede implementatie en doorvoering in de bedrijfsprocessen.

Wil je leads genereren, de betrokkenheid van klanten verhogen, of inzicht krijgen in het gedrag van de doelgroep? Via welke kanalen wil je klanten en potentiële klanten bereiken? Welke data en databronnen heb je nodig en tot je beschikking om campagnes relevant te maken? Hoe ziet je organisatie eruit, welke afdelingen en teams komen in aanraking met het platform en welke kennis en kwaliteiten zijn binnen de organisatie beschikbaar? Hoe gaan teams met elkaar samenwerken in het platform?

Pas als je de antwoorden op deze vragen goed hebt uitgewerkt, kun je op zoek naar tooling die hier optimaal op aansluit.

Functionaliteit en Flexibiliteit

Bij het evalueren van marketing automation platforms is het belangrijk om te kijken naar de functionaliteit en flexibiliteit die de tool biedt.

Iedere tool heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, waardoor het belangrijk is deze goed in kaart te brengen voordat je een keuze maakt. Functionaliteiten zoals e-mailmarketing, lead scoring, customer journey mapping en rapportages zijn slechts enkele van de vele aspecten waar je op moet letten.

Belangrijk is vooral ook om te kijken naar flexibiliteit met betrekking tot data integratie. Hoeveel databronnen kun je aansluiten en hoe makkelijk gaat dat? Hoe ziet het datamodel eruit? Is het flexibel genoeg voor je organisatie om de benodigde klantgegevens in te kunnen zetten voor personalisatie?

Kijk hierbij niet alleen naar je huidige wensen, maar ook naar mogelijke veranderingen in de architectuur op middellange termijn, want een platform schaf je uiteraard voor meerdere jaren aan.

Gebruiksvriendelijkheid en Ondersteuning

Een gebruiksvriendelijke interface en goede ondersteuning zijn van onschatbare waarde bij het selecteren van marketing automation tooling. Bedenk ook goed wie de belangrijkste gebruikersgroepen zijn. Sommige platforms bieden veel flexibiliteit, maar zijn meer gericht op ontwikkelaars, terwijl andere platforms meer gericht zijn op marketinggebruikers.

Het is belangrijk dat het team dat met de tool gaat werken, eenvoudig en efficiënt taken kan uitvoeren. Daarnaast is het hebben van adequate ondersteuning en training essentieel om het maximale uit de tool te halen.

Integratiemogelijkheden

Het marketing automation platform speelt vaak een belangrijke rol binnen de organisatie en moet daarom ook goed kunnen integreren met andere systemen en tools die binnen de organisatie worden gebruikt.

Een naadloze integratie met CRM-systemen, e-commerce platforms, analytics tools en content management systemen is van groot belang om een holistisch beeld van de klant op te bouwen en dit in te kunnen zetten voor gerichte campagnes en personalisatie. Een steeds belangrijker aandachtspunt daarbij is data integratie en de mate waarin je relevante klantinformatie eenvoudig en op het juiste niveau kunt inzetten via marketing automation.

Schaalbaarheid en Toekomstbestendigheid

Een goede marketing automation tool moet in staat zijn om mee te groeien met de behoeften van jouw organisatie. Veel tools werken daarom met modules die geactiveerd kunnen worden als jouw organisatie hier aan toe is.

Het is van belang om te evalueren of de tool schaalbaar is en of deze de mogelijkheid biedt om nieuwe functionaliteiten toe te voegen naarmate de behoeften veranderen. Het vermijden van het telkens opnieuw moeten overschakelen naar een nieuw platform is van grote waarde, aangezien dit doorgaans veel tijd en geld kost.

Data Veiligheid en Compliance

Met de steeds strengere wet- en regelgeving met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens moet de geselecteerde marketing automation tool uiteraard voldoen aan alle eisen op het gebied van data veiligheid en compliance.

Zorg ervoor dat de tool voldoet aan de geldende wet- en regelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Zorg daarom ook dat je al tijdens de selectie van tooling de IT security en legal afdelingen betrekt in het proces en ook tijdens en na implementatie scherp blijft op hoe veiligheid gewaarborgd wordt en de impact die het toevoegen van extra (persoons)gegevens kan hebben op de maatregelen die je moet treffen.

Kosten en Return on Investment (ROI)

Selectie en implementatie van marketing automation brengt verschillende soorten kosten en opbrengsten met zich mee. Naast de licentiekosten en kosten voor implementatie, moet je ook rekening houden met kosten voor training, onderhoud, procesaanpassingen en in sommige gevallen ook de kosten voor het aannemen van extra personeel.

Tegenover deze kosten staan uiteraard de voordelen. Je moet hiervoor niet alleen naar extra omzet kijken, maar ook procesverbeteringen, waardoor marketeers meer tijd over houden om campagnes te optimaliseren, hogere klanttevredenheid, minder waste in je adspend en bij vervangen van systemen ook de licentie- en onderhoudskosten die wegvallen zodra het platform in gebruik is genomen.

Om een goed en grondig financieel plaatje te krijgen is het belangrijk om te schakelen met zowel inkoop als de financiele afdeling om te bepalen op welke manier de kosten en opbrengsten in kaart gebracht moeten worden en welke methode van Return on Investment (ROI) berekening binnen de organisatie wordt gehanteerd. Vaak wordt gekeken naar ROI, Total Cost of Ownership en terugverdientijd, maar in sommige gevallen werkt men bijvoorbeeld ook met Netto Contante Waarde.

Uiteraard zullen de verwachte kosten ook tijdig meegenomen moeten worden in de budgetten.

Conclusie

Het selecteren van de juiste marketing automation tool is een belangrijke beslissing die een directe impact kan hebben op de effectiviteit en efficiëntie van jouw marketinginspanningen.

Door rekening te houden met de bovengenoemde aandachtspunten, leg je in ieder geval alvast de basis voor een weloverwogen besluit en weet je waar je op moet letten tijdens het selectieproces. Zorg er in ieder geval voor dat je meerdere pakketten met elkaar vergelijkt en ook zelf hands-on kunt testen, voordat je een definitieve keuze maakt.

Mocht je vragen hebben over selectie van marketing automation platforms, neem dan contact met ons op.

Related Posts