ARTIKEL 1: DEFINITIES
1. “Opdrachtgever”: iedere (rechts) persoon die met THE MARTECH COMPANY een overeenkomst heeft afgesloten, respectievelijk wenst af te sluiten, alsmede diens vertegenwoordiger(s), gemachtigde(n), rechtsverkrijgende(n) en erfgenamen.
2. “Opdrachtnemer”: De VOF The Martech Company (hierna TMC), ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 93391846.
ARTIKEL 2: TOEPASSELIJKHEID
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten die betrekking hebben op door Opdrachtnemer aangeboden diensten.
2.2 De toepasselijkheid van de door Opdrachtgever gehanteerde algemene voorwaarden wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.3 Indien een bepaling van de overeenkomst of de algemene voorwaarden nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de gehele overeenkomst aan. In dat geval heeft Opdrachtnemer het recht om daarvoor in de plaats voor te stellen een voor Opdrachtgever niet onredelijk bezwarende – bepaling die de nietige zo dicht mogelijk benadert.
ARTIKEL 3: OFFERTES
3.1 Alle offertes van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij – en dan slechts voor zover – door Opdrachtnemer schriftelijk anders is vermeld.
3.2 Alle offertes zijn geldig gedurende 1 maand, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is slechts aan de offerte gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 1 maand wordt bevestigd. Indien de aanvaarding na 1 maand plaatsvindt, heeft de Opdrachtnemer het recht de uitvoeringstermijn of veranderde bedragen aan te passen. De prijzen in de genoemde aanbiedingen (en offertes) zijn exclusief BTW, tenzij anders aangegeven. De gehanteerde prijzen worden periodiek (in beginsel per 1 januari) herzien aan de hand van loon en prijsontwikkelingen.
ARTIKEL 4: EXTRA WERKZAAMHEDEN BUITEN DE OFFERTE
4.1 Opdrachtnemer heeft het recht de prijs voor de door haar verleende diensten aan te passen ingeval van wijzigingen in het goedgekeurde projectvoorstel of offerte, onder andere ten aanzien van de opzet, functionaliteit, de invulling, de methode, de omvang, de analyse, en/of de rapportering die in overleg met of op verzoek van de Opdrachtgever plaatsvinden.
4.2 Opdrachtnemer heeft het recht extra aanvullingen, werkzaamheden, testen, besprekingen en of uitvoeringen die plaatsvinden op verzoek van de Opdrachtgever, in rekening te brengen.
ARTIKEL 5: UITVOERING
5.1 Na de totstandkoming van de Overeenkomst zal Opdrachtnemer zich inspannen om deze naar beste kunnen en onder toepassing van voldoende zorgvuldigheid en vakmanschap binnen het overeengekomen tijdspad na te komen, of binnen een redelijke termijn indien geen tijdspad is overeengekomen.
5.2 Voorts zal Opdrachtnemer zich inspannen de belangen van Opdrachtgever naar beste weten te behartigen en te streven naar een voor Opdrachtgever bruikbaar resultaat. Opdrachtnemer kan echter niet garanderen dat met de werkzaamheden steeds het door Opdrachtgever gewenste resultaat wordt bereikt en is nimmer aansprakelijk voor het niet bereiken van het resultaat dat Opdrachtgever beoogde, tenzij anders overeengekomen.
5.3 Opdrachtnemer heeft het recht om derden in te schakelen bij de uitvoering van de Overeenkomst. Eventuele hiermee verband houdende kosten komen alleen voor rekening van Opdrachtgever als dat vooraf is overeengekomen.
5.4. Opdrachtgever zal aan Opdrachtnemer alle ondersteuning bieden die nodig en wenselijk is om een juiste en tijdige levering van de diensten mogelijk te maken. Opdrachtgever verstrekt de gegevens, materialen en/of informatie op verzoek van Opdrachtnemer en uit eigen beweging indien relevant voor de werkzaamheden aan Opdrachtnemer op verzoek van Opdrachtnemer. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van juiste gegevens, materialen en/of informatie. Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige fouten of schade indien Opdrachtgever foutieve gegevens heeft aangeleverd. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen aanspraken (van derden) ter zake.
5.5. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn. De termijn waarbinnen Opdrachtnemer de Overeenkomst dient uit te voeren, vangt niet eerder aan dan nadat alle gevraagde en benodigde gegevens en informatie door Opdrachtnemer zijn ontvangen. Voorts heeft Opdrachtnemer het recht de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan Opdrachtgever in rekening te brengen.
5.6. Indien Opdrachtgever in verzuim is met betrekking tot een wezenlijke verplichting jegens Opdrachtnemer, dan wel indien na het sluiten van de Overeenkomst te harer kennis gekomen omstandigheden Opdrachtnemer goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever haar verplichtingen niet zal nakomen, is Opdrachtnemer gerechtigd de Overeenkomst op te schorten of op te zeggen. Bij opschorten blijft de overeenkomst van kracht en zal Opdrachtgever ook eventuele periodieke bedragen verschuldigd blijven voor tenminste 3 maanden omdat Opdrachtnemer tijd heeft gereserveerd voor de werkzaamheden.
5.7. Eventuele door Opdrachtnemer bekend gemaakte of tussen Partijen overeengekomen levertermijnen zijn steeds indicatief en gelden niet als fatale termijn.
5.8. Rapportering, indien vooraf afgesproken, door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever vindt plaats conform aanbieding, Offerte of Overeenkomst.
5.9. Indien geen wijze van rapporteren is gespecificeerd, geschiedt rapportering in het Nederlands en volgens de normen van goed vakmanschap. Indien geen rapporteringsmedium is afgesproken, bepaalt Opdrachtnemer het medium dat hiervoor wordt gebruikt.
5.10. Indien Opdrachtnemer werkzaamheden niet kan uitvoeren door toedoen van Opdrachtgever, bijvoorbeeld door het niet (tijdig) aanleveren van gevraagde informatie, dan zal Opdrachtgever de gereserveerde tijd wel in rekening brengen. Opdrachtgever heeft in dat geval geen recht op restitutie of vergoeding.
5.11. Opdrachtnemer voert werkzaamheden altijd uit naar eigen inzicht op haar eigen locatie. In sommige gevallen kunnen werkzaamheden op locatie van Opdrachtgever worden uitgevoerd. Dit initiatief is aan Opdrachtnemer en kan tussentijds wijzigen, Opdrachtgever kan hier nimmer rechten aan ontlenen of van Opdrachtnemer verlangen de werkzaamheden op een bepaald moment of op een bepaalde locatie te laten plaatsvinden.
ARTIKEL 6: VOLTOOIING
6.1 Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit slechts een indicatieve termijn en nimmer een fatale termijn. Enkele overschrijding van een termijn levert nog geen verzuim op.
6.2 Indien Opdrachtnemer verwacht een termijn niet te zullen halen, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.
ARTIKEL 7: WIJZIGING
7.1 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
7.2 Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
7.3 Indien de wijzigingen of aanvullingen op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties hebben, is Opdrachtnemer gerechtigd de kosten hiervan bij Opdrachtgever in rekening te brengen. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever hierover van tevoren inlichten.
7.4 Indien een vast honorarium is overeengekomen zal Opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
7.5 In afwijking van lid 3 zal Opdrachtnemer geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan haar kunnen worden toegerekend.
ARTIKEL 8: GEHEIMHOUDING
8.1 Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen, onverschillig of deze van schriftelijke of mondelinge aard is en van wie ook afkomstig. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
8.2 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de naam van Opdrachtgever te gebruiken als zijnde referentie of case voor marketingdoeleinden. Opdrachtnemer zal geen details ten aanzien van de opdracht publiceren, zonder toestemming van Opdrachtgever.
8.3 De (persoons-)gegevens die via de sites van Opdrachtgever aan Opdrachtnemer worden verstrekt, worden vertrouwelijk behandeld. De verstrekte gegevens worden in een bestand vastgelegd. Deze gegevens worden niet aan derden ter beschikking gesteld.
ARTIKEL 9: EXCLUSIVITEIT
9.1 Opdrachtgever verleent aan Opdrachtnemer voor de duur van de overeenkomst en met inachtneming van het bepaalde in de overeenkomst het exclusieve recht de toegewezen opdracht te vervullen.
9.2 Opdrachtnemer is gedurende de opdracht/overeenkomst vrij om te werken voor branchegenoten van Opdrachtgever.
ARTIKEL 10: INTELLECTUELE EIGENDOM
10.1 Alle auteursrechten en overige intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de door Opdrachtnemer verleende diensten, rusten bij Opdrachtnemer. Opdrachtgever erkent deze rechten en zal zich van iedere inbreuk daarop onthouden.
ARTIKEL 11: CONTRACTDUUR EN OPZEGGING
11.1 De duur van de Overeenkomst wordt vastgelegd in de Overeenkomst. Indien er geen duur is opgenomen en indien Opdrachtnemer zich voor een langere periode verbindt tot het verrichten van in die Overeenkomst nader omschreven Diensten (duurovereenkomst), wordt de Overeenkomst aangegaan voor onbepaalde tijd. Voor eenmalige Overeenkomsten voor het ontwikkelen of aanpassen van Materialen, geldt dat deze voortduurt voor de duur van voltooiing van de Overeenkomst. Eenmalige Overeenkomsten kunnen niet tussentijds worden opgezegd.
11.2. Partijen kunnen de Overeenkomst voor onbepaalde tijd schriftelijk opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste drie (3) maanden, tenzij in de Overeenkomst een andere opzegtermijn is overeengekomen. Partijen zullen in geval van rechtmatige opzegging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.
11.3. Opdrachtnemer kan een Overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, door schriftelijke kennisgeving met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk beëindigen, wanneer Opdrachtgever – al dan niet voorlopig surseance van betaling wordt verleend, wanneer ten aanzien van Opdrachtgever faillissement wordt aangevraagd of wanneer zijn/haar onderneming wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve van reconstructie of samenvoeging van de ondernemingen.
11.4. In geval van ontbinding van de Overeenkomst blijven reeds gefactureerde bedragen voor verrichte prestaties verschuldigd, zonder enige verplichting tot ongedaanmaking. In het geval van ontbinding door Opdrachtgever, mag Opdrachtgever uitsluitend dat deel van de overeenkomst ontbinden dat nog niet door Opdrachtnemer is uitgevoerd. De gefactureerde bedragen voor reeds verrichte of geleverde Diensten, blijven na beëindiging van de Overeenkomst verschuldigd en zijn vanaf de dag van opzegging direct opeisbaar.
11.5. Opdrachtnemer is gerechtigd de uitvoering van de werkzaamheden en eventueel verleende gebruiksrechten op te schorten of te staken, indien de Opdrachtgever de betalingscondities niet in acht neemt, in gebreke blijft de verlangde zekerheid te stellen dan wel verzuimt door Opdrachtnemer gevraagde juiste of volledige gegevens/materiaal en/of informatie te verstrekken. Bij opschorten blijft de overeenkomst van kracht en zal Opdrachtgever ook eventuele periodieke bedragen verschuldigd blijven voor tenminste 3 maanden omdat Opdrachtnemer tijd heeft gereserveerd voor de werkzaamheden.
11.6. Indien Opdrachtgever tekortschiet in de nakoming van een of meer verplichtingen uit de Overeenkomst als gevolg van een toerekenbare tekortkoming, zal Opdrachtnemer haar schriftelijk in gebreke stellen, waarbij een redelijke termijn zal worden gegeven alsnog aan haar verplichting(en) te voldoen, tenzij nakoming van de betreffende verplichting(en) reeds blijvend onmogelijk is, in welk geval Opdrachtgever direct in verzuim is. Opdrachtnemer is dan gerechtigd de tussen haar en Opdrachtgever gesloten Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst op te zeggen. Alsdan is de Opdrachtgever verplicht tot vergoeding van de tot op dat moment door Opdrachtnemer gemaakte kosten, voorgeschoten bedragen en het op dat moment verschuldigde honorarium, onverminderd het recht van Opdrachtnemer op schadevergoeding
ARTIKEL 12: HONORARIUM EN VASTE UREN PER PERIODE
12.1 Alle prijzen en overige kostenramingen zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld.
12.2 Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van de Opdrachtnemer, geldende in de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen. 12.3 Prijzen zijn onder meer gebaseerd op ten tijde van de opgave of totstandkoming van de overeenkomst of offerte geldende factoren, waaronder lonen, sociale en fiscale lasten, heffingen, assurantiepremies, doorbelastingen vanuit derden ten uitvoer van de online dienstverlening, etc. Indien zich na opgave of sluiting van de overeenkomst en voor de voltooiing van de dienstverlening of levering, wijzigingen in deze of andere prijsbepalende factoren mochten voordoen, heeft Opdrachtnemer het recht de door haar gehanteerde prijzen aan te passen en aan Opdrachtgever te factureren.
12.4. Opdrachtnemer zal binnen haar vestigingsplaats geen reiskosten berekenen voor werkzaamheden, tenzij anders overeengekomen. Buiten de vestigingsplaats worden reiskosten berekend van 0,30 per km per persoon.
12.5. Indien Opdrachtgever een factuur, urenspecificatie of betaling betwist of het niet eens is met de inhoud, dan dient Opdrachtgever dit binnen 14 dagen na ontvangst te melden. Na deze periode wordt de inhoud als juist beschouwd en vervalt elk recht op reclamatie.
12.6. Indien in de offerte en/of overeenkomst een vast aantal uren per periode wordt overeengekomen, dan kan Opdrachtnemer deze uren naar eigen inzicht indelen en invullen. Opdrachtgever kan wensen kenbaar maken, maar Opdrachtnemer zal zelf de werkzaamheden bepalen waarbij Opdrachtnemer zo goed mogelijk rekening houdt met de wensen van Opdrachtgever.
12.7. Indien in de offerte en/of overeenkomst een vast aantal uren per periode wordt overeengekomen, dan is Opdrachtnemer gerechtigd deze uren naar eigen inzicht over meerdere periodes te verdelen of tussen periodes te schuiven. Dit kan betekenen dat in een maand minder of meer uren worden gemaakt dan overeengekomen. Opdrachtnemer zal echter altijd de vast afgesproken uren factureren en draagt zelf zorg voor een kloppende eindbalans.
ARTIKEL 13: BETALINGSTERMIJN
13.1 Betaling dient zonder enig recht op verrekening of inhouding te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd.
13.2 Na het verstrijken van deze fatale betalingstermijn van 14 dagen na de factuurdatum is de Opdrachtgever zonder dat verdere sommatie nodig is in verzuim; de Opdrachtgever is vanaf het moment van in verzuim treden over het opeisbare bedrag een rente van 1% per maand, tenzij de wettelijke (handels)rente hoger is in welk geval deze geldt.
13.3 In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling zullen de vorderingen van Opdrachtnemer en de verplichtingen van de Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar zijn.
13.4 Door de Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt de Opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
13.5 Is de Opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening in of buiten rechte voor rekening van Opdrachtgever.
13.6 De buitengerechtelijke kosten worden berekend op basis van hetgeen in de Nederlandse incassopraktijk gebruikelijk is, momenteel de berekeningsmethode volgens Rapport Voorwerk II. Indien Opdrachtnemer echter hogere kosten ter incasso heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in aanmerking. De Opdrachtgever is over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd.
13.7. Indien Opdrachtgever een SEPA-machtiging voor Automatische Incasso heeft afgegeven en een incasso mislukt of wordt gestorneerd (om welke reden dan ook, waaronder bijvoorbeeld onvoldoende saldo), dan wordt dit gezien als het verstrijken van de fatale betalingstermijn zoals beschreven in dit artikel. Bij stornering worden administratiekosten in rekening gebracht (€ 17,50). Bij herhaaldelijke stornering of anderszins niet nakomen van de betalingsverplichting kunnen de administratiekosten worden opgehoogd met een maximum van € 47,50 per factuur of herinnering.
ARTIKEL 14: AANSPRAKELIJKHEID
14.1 Opdrachtnemer is op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade geleden door Opdrachtgever, bijvoorbeeld voor schade ontstaan door:
a) fouten in door Opdrachtnemer verstrekte adviezen, uitvoering van werkzaamheden, materialen en/of geautomatiseerde bestanden;
b) Opdrachtgever verstrekte teksten, afbeeldingen of andere gegevens c.q. onrechtmatig gebruik daarvan door Opdrachtgever;
c) inhoud van advertenties of publicaties van andere Opdrachtgevers of auteurs in dezelfde of een andere editie, rubriek en/of elders in de elektronische servicedienst, welke afbreuk mocht doen aan het door Opdrachtgever beoogde doel van zijn of haar publicatie;
d) het niet opvolgen door Opdrachtgever van de door Opdrachtnemer verstrekte adviezen;
e) het ongeoorloofd zijn van de door Opdrachtnemer aangeboden diensten of de wijze waarop de diensten door Opdrachtnemer worden verleend;
f) storingen in het elektronische dataverkeer en storingen in de elektronische dienstverleningen van Opdrachtnemer en van derden, zoals providers, netwerkexploitanten, externe applicaties zoals Google maps of andere telecommunicatienetten.
g) eventuele inbreuken op merkrechten, handelsnaamrechten, auteursrechten of andere intellectuele eigendomsrechten of daaraan aanverwante rechten, welke inbreuken het gevolg zijn van door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever uitgevoerde online campagnes en/of andere diensten die Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever uitvoert. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer, zowel in als buiten rechte, volledig tegen alle eventuele claims en aanspraken van derden inhoudende dat Opdrachtnemer inbreuk maakt op intellectuele eigendomsrechten van derden dan wel zich schuldig maakt aan misleidende of ongeoorloofde reclame of anderszins onrechtmatig handelen. Opdrachtgever zal het verweer tegen de claims en aanspraken op zich nemen en vergoedt alle door Opdrachtnemer in verband met deze claims en aanspraken te maken kosten alsmede alle andere schade van welke aard dan ook. Vergoeding van deze kosten en schade zal door Opdrachtgever geschieden op eerste schriftelijk gespecificeerd verzoek van Opdrachtnemer.
h) schade die ontstaan is bij Opdrachtgever naar aanleiding van gewijzigde regelgeving van of voorwaardes gesteld door Nederlandse of buitenlandse zoekdiensten.
14.2 Onverminderd het bepaalde in artikel 16.1 is opdrachtnemer in geen geval aansprakelijk voor gevolgschade, indirecte schade (bijvoorbeeld door clickfraude), bedrijfsschade, of schade veroorzaakt door hulppersonen en/of derden die Opdrachtnemer bij de uitvoering van de overeenkomst heeft ingeschakeld. Opdrachtnemer is in geen geval aansprakelijk voor gevolgschade, indirecte schade (bijvoorbeeld door search spam), bedrijfsschade, of schade veroorzaakt door hulppersonen en/of derden die Opdrachtgever voor, tijdens of na de uitvoering van de overeenkomst heeft ingeschakeld.
14.3 Indien er – met inachtneming van de vorige leden – voor Opdrachtnemer op enig moment toch aansprakelijkheid ontstaat voor schade die Opdrachtgever heeft geleden door een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen uit deze overeenkomst door Opdrachtnemer, is deze aansprakelijkheid in alle gevallen beperkt tot maximaal de factuurwaarde van de contractperiode, exclusief gefactureerde mediabestedingen van dat specifieke gedeelte van de overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. Dit alles met een maximum van €5.000 euro.
14.4 Schade waarvoor Opdrachtnemer op grond van het vorige lid aansprakelijk is, komt slechts voor vergoeding in aanmerking, indien Opdrachtgever deze binnen 30 dagen na het ontstaan daarvan (daadwerkelijk ontdekt door de Opdrachtgever of Opdrachtnemer) schriftelijk en onderbouwd ter kennis heeft gebracht van Opdrachtnemer, tenzij Opdrachtgever aannemelijk kan maken dat zij deze schade redelijkerwijs niet eerder heeft kunnen melden.
14.5 Iedere klacht met betrekking tot de uitvoering of het nalaten van de uitvoering van enige opdracht dient door de Opdrachtgever bij de Opdrachtnemer schriftelijk te zijn ingediend binnen 30 dagen na het ontstaan van de schade, op verval van iedere aanspraak.
14.6 De Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer ter zake van aansprakelijkheid van derden met betrekking tot schade van welke aard ook, ontstaan door of in verband met de uitvoering van de overeenkomst.
ARTIKEL 15: OVERMACHT
15.1 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk in geval van overmacht. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is haar verplichtingen na te komen. Onder overmacht valt in ieder geval: staking, pandemieën, bovenmatig ziekteverzuim van het personeel, een (tijdelijk) tekort van personeel, brand, bedrijfs- en technische storingen binnen het kantoor of bij de door Opdrachtnemer ingeschakelde externe partijen, waaronder ook storingen in het elektronische dataverkeer, het ter onzer beoordeling niet beschikken over voldoende gegevens van of het verstrekken van onjuiste gegevens, dan wel het ontbreken van voldoende medewerking door Opdrachtgever.
15.2 In geval van overmacht is Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst (geheel of gedeeltelijk) als ontbonden te beschouwen c.q. te ontbinden, dan wel de (plaatsings) opdracht te annuleren zonder tot enige schadevergoeding jegens Opdrachtgever te zijn gehouden. In dit geval is Opdrachtnemer gehouden terstond aan Opdrachtgever hiervan mededeling te doen.
15.3 Indien Opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is de Opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
ARTIKEL 16: APPARATUUR / SOFTWARE
16.1 Opdrachtgever dient zelf en voor eigen risico zorg te dragen voor deugdelijke apparatuur en deugdelijke andere faciliteiten die toegang geven tot een netwerk waarop hij de door Opdrachtnemer verstrekte diensten (in bijvoorbeeld pdf en zip bestanden) kan ontvangen. Opdrachtgever dient zelf zorg te dragen voor de vergoeding van de gemaakte communicatiekosten.
16.2 Indien Opdrachtnemer de website en/of andere tools, licenties en software levert dan berust het eigendom volledig bij de Opdrachtnemer. Opdrachtgever maakt gedurende de looptijd gebruik van de software, maar kan na afloop geen aanspraak maken op de software en inhoud.
16.3 Indien Opdrachtnemer aan Opdrachtgever software of andere software, tools en licenties levert geldt na de oplevering een garantie van ten hoogste drie maanden op eventuele fouten in de programmatuur. Deze garantieperiode start op het moment waarop de oorspronkelijke oplevering, zoals aangegeven in de eerste en originele overeenkomst, plaats zou vinden tenzij opdrachtgever en Opdrachtnemer wederzijds schriftelijk overeenkomen deze datum van oplevering op te schuiven. De in dit artikel genoemde wijzigingsovereenkomst dient uiterlijk afgesloten te worden voor het verlopen van de datum van de oorspronkelijke oplevering, zoals aangegeven in de eerste en originele overeenkomst bevestiging. Indien het geleverde na de oplevering ervan wat betreft aard en/of samenstelling tussentijds is gewijzigd of wanneer opdrachtgever of relaties van opdrachtgever tijdens de productie wijzigingen aan de productie hebben aangemaakt, vervalt de garantieperiode. Voor aanpassingen na de garantieperiode dient een separate overeenkomst afgesloten te worden.
16.4 Opdrachtgever wordt geacht van ter beschikking gestelde materialen en/of software zelf een backup te hebben of anders slechts een kopie ter beschikking te stellen aan Opdrachtnemer. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging, verlies of vernietiging van voorwerpen, materialen, beeldmateriaal en woordgegevens in enigerlei vorm, die Opdrachtnemer door of namens de Opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, hoe dan ook genaamd en hoe dan ook ontstaan, welke aan personen of goederen mocht worden toegebracht door goederen of diensten welke door Opdrachtnemer zijn geleverd.
ARTIKEL 17: OVERDRACHT, WIJZIGINGEN EN AANVULLINGEN VAN DE OVEREENKOMST
17.1 Geen der partijen is gerechtigd de rechten en plichten uit deze overeenkomst over te dragen zonder schriftelijke toestemming van de wederpartij. Wijzigingen en aanvullingen op deze overeenkomst zijn slechts geldig indien tussen partijen schriftelijk overeengekomen.
ARTIKEL 18: ANNULEREN AFSPRAKEN
18.1 Bij het annuleren van geplande seminars, workshops of trainingen wordt een annuleringstermijn van minstens 48 uur aangehouden. Indien eerder dan 48 uur voor de geplande afspraak wordt afgezegd (telefonisch of schriftelijke ontvangst bij TMC) worden geen kosten in rekening gebracht. Indien later dan 48 uur voor de geplande afspraak wordt afgezegd, worden de gemaakte en de te maken kosten voor de specifieke afspraak in rekening gebracht.
ARTIKEL 19: OVERIGE, BEVOEGDE RECHTER EN TOEPASSELIJK RECHT
19.1 Opdrachtnemer kan haar rechten en verplichtingen voortvloeiend uit een Overeenkomst eenzijdig en zonder toestemming van Opdrachtgever overdragen aan een andere rechtspersoon bij overgang van (een deel van) haar onderneming. Opdrachtgever kan de rechten en verplichtingen voortvloeiend uit een Overeenkomst en/of algemene voorwaarden niet zonder toestemming van Opdrachtnemer aan een derde overdragen. Opdrachtnemer zal haar toestemming niet op onredelijke gronden onthouden.
19.2 Alle overeenkomsten tussen partijen en verbintenissen die daaruit voortvloeien of daarmee verband houden, worden beheerst door Nederlands recht.
19.3 Alle geschillen die voortvloeien uit of verband houden met de overeenkomsten en verbintenissen bedoeld in het vorige lid, zullen in eerste aanleg bij uitsluiting aanhangig gemaakt worden bij de Rechtbank te Utrecht.